Veelgestelde vragen vergunningen

Inhoudsopgave

 

Vergunning aanvragen

Ik heb een vraag over mijn vergunningaanvraag en ParkStart.
Bij 'Alles over ParkStart' leest u wat ParkStart is, vindt u specifieke instructies en veelgestelde vragen en ziet u een informatiefilmpje.

Ik heb een (andere) auto gekocht. Moet ik dan ook een nieuwe parkeervergunning aanvragen?
Als u een vergunning op een vast kenteken heeft (bijvoorbeeld een bewonersvergunning) dan kunt u uw nieuwe kenteken zelf in het E-loket aanpassen. Is dit voor u niet mogelijk geef uw kentekenwijziging dan door via het wijzigingsformulier.

Ik woon in een gebied waar een ‘winterstop’ geldt. Wanneer moet ik een vergunning aanvragen?
Het is verstandig om – als u geen vergunning heeft vanwege een winterstop – deze wel alvast aan te vragen. Dan heeft u de vergunning alvast geregeld als betaald parkeren weer actief wordt. Het tarief is voor een heel jaar. 

Ik kan niet zo goed overweg met de computer, wat moet ik nu doen?
Bent u niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig een vergunning aan te vragen via internet? Vraag hulp hierbij. U kunt bellen met ParkeerService op telefoonnummer (033) 247 3000. Zij begeleiden u telefonisch bij het doen van een aanvraag. U kunt ook iemand uit uw eigen omgeving of familie vragen u te helpen.

Kan ik iemand anders machtigen om gebruik te maken van de vergunning?
Ja, u kunt iemand anders machtigen waardoor die persoon ook uw account kan beheren. Dit kan bij de bezoekersregeling, bedrijfsvergunning, hulpverlener en mantelzorgvergunning. U kunt dit zelf instellen in uw account, bij uw gebruikersnaam. Kijk voor een instructie bij Hoe gebruikt u ParkStart

Ik heb een buitenlands kenteken. Kan ik een vergunning aanvragen?
Ja, het is mogelijk om ook buitenlandse kentekens in te voeren. Er kan dus ook een vergunning worden aangevraagd op een buitenlands kenteken. Omdat wij voor buitenlandse kentekens geen RDW check kunnen doen moet u wel een aanvullend bewijsdocument uploaden bij het aanvraagformulier.

Ik heb thuiswonende kinderen die een auto hebben. Kunnen zij ook een bewonersvergunning krijgen?
Voor meerpersoonshuishoudens geldt dat u maximaal 2 vergunningen kan aanvragen. Of dit kinderen zijn of een partner maakt niets uit. Je moet ingeschreven staan en de auto moet op zijn/haar naam staan om in aanmerking te komen voor een bewonersvergunning. Dat staat ook in de voorwaarden die in de verordening zijn opgenomen.

Ik verhuis naar een ander adres in de gemeente. Blijft mijn vergunning geldig?
Bij een verhuizing moet u altijd uw huidige vergunning opzeggen en zodra u bent ingeschreven op het nieuwe adres een nieuwe digitale vergunning aanvragen. 

Worden mijn vergunningen automatisch verlengd of moet ik ze “opnieuw” aanvragen?
Uw digitale vergunningen worden automatisch verlengd. U ontvangt vanzelf een factuur voor het betalen van de nieuwe periode. 

 

Tarieven en betalen 

Hoe betaal je een vergunning?
U ontvangt een factuur voor het betalen van uw vergunning. Als de betaling verwerkt is, is uw vergunning geldig. Bent u bewoner en heeft u een 2e bewonersvergunning aangevraagd in het E-loket dan kunt u deze direct in het E-loket via i-Deal betalen. De 1e bewonersvergunning is gratis.

Ik heb een boete gekregen. Waar kan ik deze betalen?
U krijgt automatisch bericht + een betaalverzoek als u een boete heeft ontvangen. U kunt niet cash betalen.


Bezoekers parkeren

Kun je een kenteken, na 4 uur weer opnieuw aanmelden als bezoeker?
Bezoek kan maximaal 4 uur aaneengesloten aangemeld worden op uw bezoekersvergunning. Daarna geldt betaald parkeren. Dat zijn de voorwaarden zoals die in de geldende verordening beschreven staan. 

Wat betekent dit voor vakantiegangers?
Vakantiegangers kopen een regulier kaartje of de kentekens kunnen worden ingevoerd door de verhuurder/bemiddelaar. 

 

Contact

Bel ik de gemeente voor informatie of de Coöperatie ParkeerService als ik vragen heb?
U belt voor alle vragen over parkeren naar ParkeerService via telefoonnummer (033) 247 3000, behalve als u vragen heeft over beleid. Dan kunt u met de gemeente contact opnemen via +31 (0)72 888 00 00 / +31 6 257 561 60 (Whatsapp).

 

Overige vragen 

Hebben calamiteitendiensten ook een vergunning nodig?
Calamiteitendiensten hebben bij calamiteiten geen vergunning nodig. Op het moment dat zij voor hun normale werkzaamheden een vergunning nodig hebben dan kunnen zijn deze ook digitaal aanvragen.

Wat als ik een boete heb gekregen waar ik het niet mee eens ben. Wie moet ik hiervoor benaderen?
U kunt contact opnemen met ParkeerService en zij geven uw boodschap door aan handhaving. U kunt ook afwachten en op het moment dat u een brief krijgt met uitnodiging om te betalen in bezwaar gaan. Hoe dat moet en waar u dat moet doen, staat vermeld op de bon, maar ook in de brief die u dan ontvangt.